Bromsvajer
Även kallad katastrofvajer eller panikvajer, kärt barn har många namn, är precis som det låter – en vajer med funktionen att undvika en allvarlig olycka. Under förutsättning att den är hel, monterad korrekt och rätt fastsatt innan färd. Är din dragbil utrustad med en vajerögla ska den alltid användas! Saknar dragbilen en vajerögla ska vajern snurras ett varv runt dragkroken och fästas i sig självt igen. I båda fallen är det nödvändigt att se till att vajern hänger något löst och inte är sträckt, men att den absolut inte släpar i marken.
Stödhjulet
Hur många stödhjul har vi sålt därför att ägaren har glömt att hissa upp det eller inte hissat upp det tillräckligt tror ni? Frågan beskriver det vanligaste misstaget vi vet och förutom att säga: ”glöm inte att hissa stödhjulet!” vill vi skjuta in att hissa det så högt att själva hjulet hamnar mellan dragbalkarna samt att ni använder lilla veven nertill för att låsa fast det i det upphissade läget. På de flesta Ifor Williams släp sitter det dessutom en extra säkerhetssprint som förhindrar att stödhjulet snurrar ner av misstag under färd.
Lufttryck i däcken
Se till att pumpa upp dina släpvagnsdäck till det tryck som anges för släpvagnen. På Ifor Williams släpvagnar är denna info utskriven på en dekal som sitter på dragbalken eller om du kör hästtransport – på insidan av skötardörren. När du kör med korrekt pumpade däck har du bra vägegenskaper och sliter på däcken minimalt vilket ger både bättre miljö och mer pengar i plånboken. Det viktigaste är dock att du kör säkert och att du vid lastning tål den vikt som ställs på släpet. Här har vi samlat fördjupad information om just lufttryck i släpvagnsdäck.
Det är smart att utföra regelbunden översyn av sitt släp. Vissa kontroller, t ex bromsdelar, bör kontrolleras fackmannamässigt och av säkerhetsskäl rekommenderar vi årliga besök på en auktoriserad serviceverkstad.